Rozhovor s absolventem

/ 13.01.2018 /

Rozhovor s absolventem

celý rozhovor v pdf


Jméno: Marek Lušovský
Obor: Informační technologie
Absolvoval v roce: 2013

Další vzdělávací instituce/zaměstnání/pozice:

  • FCE certifikát
  • PRINCE2 – metodika řízení projektu
  • Zaměstnanec společnosti KVADOS, a.s.
    • 2014 – Konzultant ServiceDesk
    • 2014 – 2015 – Konzultant projektového oddělení
    • 2016 – dosud – Produktový manažer


Dobrý den Marku, jaká byla Tvá profesní kariéra po ukončení naší školy?

Po skončení střední školy jsem ihned začal pracovat, v kombinaci s dálkovým studiem vysoké školy. Brigádně jsem již pracoval v průběhu studia na Mendlovce, kdy jsem nabyté vědomosti v kancelářských aplikacích MS Office předával v SVČ Fokus účastníkům kurzů.

Má první pracovní zkušenost byla jako konzultant ve společnosti GENERALI, kde jsem po dvou měsících pracovní vztah ukončil v rámci zkušební doby, protože to nebyl obor, kterému jsem se chtěl věnovat – tím bylo vždy IT.

Následně jsem zaslal životopis do společnosti KVADOS, a.s., kde jsem úspěšně prošel výběrovým řízením na pozici konzultanta oddělení služeb (ServiceDesk). Na této pozici jsem působil ¾ roku, poté jsem byl povýšen na konzultanta/analytika. Komunikoval jsem s klienty, řešil implementaci projektů, analyzoval požadavky klientů a rozvíjel náš procesní systém.

Jaká je dnes náplň Tvé práce?

Nyní již druhým rokem zastupuji ve společnosti KVADOS, a.s. roli produktového manažera u jednoho z produktů našeho portfolia, tím je myTEAM® (řízení vnitrofiremních procesů, úkolování a práce s dokumenty).

Mou hlavní náplní práce je rozvíjet stávající produkt, sledovat konkurenci, řídit vývoj, organizovat práci programátorům a analytikům, stanovovat roční plány, cíle a dohlížet na jejich plnění (počínaje novou aplikací, konče vzděláváním).

Když se nad tím zamyslím, je vtipné, když člověk nastoupí do firmy, má pocit, že nemá co na práci. Dnes již vím, že mám naplánovány úkoly i na rok dopředu… :-)

Jak se po čase díváš na to, co Ti škola dala v oblasti IT předmětů?

V tomto ohledu budu zcela upřímný a napíši to tak, jak to je. Kvůli tomu, že má kariéra v KVADOSu byla jako raketový start (chápejme velmi rychlá ), nebyl jsem schopen zvládat nápor práce a sebevzdělávání v profesní činnosti. Proto jsem byl nucen dálkové studium ukončit (sice se říká, že když se chce, všechno jde, ale já neměl čas ani na sport, který miluji).

Prakticky tedy lze říci, že mé znalosti, kterými jsem oplýval v době mého nastoupení do KVADOSu, byly ty, které jsem nabyl na Mendlovce. Pravda, byl jsem trochu „nerd“, protože jsem kromě předmětů ve škole, věnoval IT spoustu času i ve svém osobním čase.

Faktem však je, že kdybych nezískal základní pojem o tom, co je to databáze, jak fungují programy (programování), jaká je stavba webových stránek atd., bez toho bych se nikdy v životě nedostal tam, kde nyní jsem.

Mendlovka mi v tomto ohledu dala opravdu mnoho, a co bych vyzdvihl nejvíce, je obecný přehled v IT. Neříkám, že znám veškerou problematiku do té největší podrobnosti, ale ještě nikdy se mi například nestalo to, že bych ve sféře IT slyšel „slang“ nebo zkratku, které bych nerozuměl. A za to jednoznačně děkuji Vám.

Měli pro Tebe přínos odborné ekonomické předměty (ekonomika a účetnictví)?

Rozhodně, rozhodně a ještě jednou rozhodně. Pokud se budete ptát proč, odpověď je jednoduchá – ekonomika tu byla, je a vždy bude.

Pokud se bavíme o optimalizaci vnitropodnikový procesů, je ekonomická oblast ta nejobsáhlejší (žádanky, objednávky, faktury, kontace…), je toho obrovská spousta. Společnosti nyní čím dál častěji volají po softwarových řešeních, které jim tyto oblasti pomohou řešit. Nejdůležitější přínos pro mě v tomto ohledu bylo to, že mám opět obecný přehled v ekonomice a účetnictví, podobně jako v IT.
Na co bych chtěl upozornit nejvíce je totiž fakt, že pokud chce člověk skutečně pracovat v IT, nelze se zaměřovat pouze na tuto oblast. Je potřeba mít obecný přehled ve všem, čeho se software, se kterým budete pracovat, týká. Stejně tak, jak se rychle rozvíjí průmysl, technologie a aplikace, rostou i očekávání zákazníků.

Pokud se tedy budeme bavit o práci konzultantů/analytiků, je nemyslitelné, aby neměli znalost v problematice, se kterou chtějí klientům pomáhat. Klient zpravidla očekává, že mu konzultant poradí a otevře oči v tom, jak by se „to“ mělo dělat správně! Ano, jistou výjimkou může být programátor… nicméně opět, výjimka potvrzuje pravidlo.

Pokud dnes vytvářím analýzu (zadání pro programátory) a programátor jen hloupě bez přemýšlení naprogramuje to, co se píše v analýze, může mu utéct kontext toho, PROČ a CO vlastně programuje, což může způsobit zvýšenou chybovost aplikace. A zde se opět dostáváme k tomu, že by bylo výborné, aby věděl, s jakou problematikou pracuje.

Vše, co jsem napsal, se samozřejmě netýká pouze ekonomiky a účetnictví, ale také jiných oblastí jako je například geografie, pokud se dostanete k vývoji například navigačních systémů.

Co bys poradil dnešním studentům IT, aby uspěli na trhu práce?

Rád bych Vás všechny upozornil na jednu důležitou věc. Pokud si myslíte, že vyjdete jako úspěšní absolventi vysokých škol s tituly a firmy si budou lámat ruce, aby Vás dostaly, pletete se. Pokud chcete na trhu uspět, doporučuji každému z Vás věnovat alespoň částečně čas praktickým zkušenostem. I kdyby se mělo jednat o neplacené stáže.

Věřte mi, pokud u pohovoru dokážete, že už máte za sebou pracovní zkušenosti a Vaší jedinou dovedností není jen recitace definic z encyklopedie, pak si o Vás firmy budou lámat ruce.

Neudělejte však stejnou chybu jako já a nenaložte si práce se školou přespříliš. Osobní relax a odpočinek je mnohem důležitější, než si nyní možná myslíte.

Chtěl bych cokoli vzkázat našim současným studentům?

Pravděpodobně máte všichni častokrát pocit, že se musíte učit nějakou „trapárnu“, kterou nikdy v životě nepoužijete. Rád bych Vás vyvedl z omylu. V době, kdy jsem se rozhodoval na jakou střední jít, byla Mendlovka moje volba především proto, že měla blízko v okolí jediná obor IT a v době studia bylo účetnictví a ekonomika jen „nutné zlo“.

No, co Vám budu povídat, dnes vlastně ani nevím, kde děkovat za to, že ty znalosti mám. Proto se zkuste vždy do všeho pustit s vervou, nikdy nevíte, kdy ty znalosti použijete. Může se Vám pak taky velmi reálně stát, že budete litovat toho, že jste nedávali pozor a nyní musíte platit za to, aby Vám tyto znalosti někdo předal.


Marku, děkuji za rozhovor a přeji hodně úspěchů v osobním i pracovním životě.

Jan Bobek

« zpět

nahoru ^

Novinky

03.04.2020

Moravské hrady a zámky

Pokud Vás trápí, že v dnešním čase karantény nemůžete cestovat a poznávat krásy naší vlasti, podívejte se na tuto on-line publikaci Moravských hradů a zámků. Najdete zde nejen jedinečné letecké snímky, ale i zmínku o naší škole :-) https://www.cbs-cesko.cz/kniha/moravske-hrady-a-zamky-z-nebe/

31.03.2020

Někdo šije, někdo tiskne

Gymnázium v Novém Jičíně, Mendelova střední škola a nadšený 3D tiskař z řad učitelů spojili své síly a pro projekt Tiskne celé Česko tisknou na 3D tiskárnách úchyty na zdravotnické štíty.

30.03.2020

On-line výuka na meet.google.com - 1000x

Při on-line výuce se nám podařilo dnes docílit videokonference s číslem 1000!

11.03.2020

Scrabble v angličtině

V úterý 10. 3. proběhla celoškolní soutěž v anglické verzi hry Scrabble

09.03.2020

Using ICT to Preserve European Craftmanship - Erasmus+

Na konci února proběhlo projektové setkání ve městě Sittingbourne ve Velké Británii.

více novinek

Telefonní seznam

PříjmeníJménoTelefon
celý seznam